2014-04-10

Phenix dag 50

Phenix bredvid mig i soffan, hon ligger och
sover antigen på mig eller bredvid varje kväll.

Så här brukar det se ut, 2-3 katter i knät och
Phenix ligger bredvid

När hon ligger så här så ser ju magen väldigt
stor ut

Phenix ligger och vilar som vanligt

Här ligger hon och sover på mina ben med
fötterna som huvudkudde

Nu ligger hon inte på magen längre utan
tar mer stöd av benen

Samma här, ser lite roligt ut

Phenix uppe från, man ser knappt
att hon är dräktig, verkar mer som
om bebisarna ligger under magen

Liten utbuckling ser man där på
vänster sida

Fina Phenix, hon är så mysig.

Dag 50-54
Nu är det ca 14 dagar kvar till nedkomsten och du kan börja
känna fosterrörelser. Lägg handen på magen när honan
ligger och vilar och vänta, vips så känner du en liten spark
eller till och med en kraftig välvning inne i magen.
Det är en härlig känsla och helt plötsligt känner du att du är 
delaktig i honans dräktighet på ett helt annat vis än tidigare.
Du blir förväntansfull på vad det är som ska komma ut.
Det är full fart på de små liven nu som konkurrerar om platsen.
Det är viktigt att ge honan små portioner mat nu flera gånger
om dygnet då kattungarna tar mer och mer plats och ligger 
och trycker på magsäcken. Ibland blir trycket för stort och honan
förlorar aptiten. Det är viktigt att veta att det inte är någon fara
för ungarna som ser till att ta det som behövs av honans fettdepå
som finns som en exklusiv reserv. Om honan har många ungar så
kan hon ha svårt att hålla sig ren i baken då måste du hjälpa henne.
Tvätta henne med ljummet vatten. Under själva tvätten kommer hon
nog att protestera men kommer att vara tacksam mot dig efteråt
då det känns skönt att blir ren.

Nu ligger hon på mina ben och sover, jag känner små
ryckningar ibland, är lite osäker på om det är ungarna
som sparkar eller om det bara är ryckningar. 
Nu är jag säker, en unge sparkade flera gånger
och så kände jag hur det rörde på sig.
Det är så roligt och så spännande, börjar längta
riktigt mycket nu. Hoppas dom två sista
veckorna går fort. :D 



1 kommentar:

  1. Vad fin hon är din lilla prinsessa. Det är kul och se hur det varierar på bilderna med tjockleken. Det är nog som du säger att hon bär under magen. Sitter hon så syns det knappt och när hon ligger syns det mer. Gissar på max 4 bebbar.

    Som vanligt så lääääängtar jag. Kram

    SvaraRadera

Planer