2011-11-01

Veterinären

Igår när jag kom hem från jobbet och gick in till
kattungarna så hade dom diarré och hade kräkts
mycket och Phenix var alldeles lös i magen.
Jag fixade iordning städade, torkade golven
så det blev rent och fint igen. Sedan så vägde
jag kattungarna och såg att dom gått ner rejält i vikt
inte alla men några stycken. Jag ringde till veterinären
som tyckte att vi skulle komma in så vi åkte iväg
till Bagarmossen igårkväll med mamma och
alla kattungar.
Dom kräktes och var inte så pigga.
3 stycken av dom som hade gått ner mest i vikt
vätskade veterinären upp.
Han frågade lite om vi har gjort några ändringar
i maten eller vad som kan ha orsakat det här.
När jag nämnde rå köttfärs sa han direkt att det är det.
Man ska inte ge rå köttfärs till katterna även om den har
varit fryst 48 timmar. Kylan dödar inte bakterierna utan
tillväxten av bakterier stannar upp.
Idag har dom inte kräkts, dom har inte bajsat lika
mycket idag men bajset är inte fint.
Med vikten är det lite olika, en del har gått
upp och en del har gått ner. Dom som har gått ner
i vikt stödmatar jag.
Nu får dom bara äta mat från Phenix samt att
vi köpte ett dietfoder hos veterinären, sedan får
dom en pasta morgon och kväll som ska
stablisera magen på dom som luktar choklad
som dom inte gillar.
Fortfarande oroligt här hemma men jag hoppas
att det ska vända och dom fortsätter att gå upp.
Kattungarna är slut av pärsen så jag vill inte
bråka med dom och ta kort, dom ligger och sover nu.
Vi kom hem klockan 2 inatt och började medicinera
kattungarna direkt så det blev en sen kväll och sedan
vakna varannan timme och upp klockan sex för att
ta hand om kattungarna innan jobbet. Jag märkte att
det inte kommer att funka att åka till jobbet så jag
ringde och tog en semesterdag idag och har varit
med kattungarna hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Planer