2011-09-18

Phenix dag 65

22.25
Verkar som om hon snart är på gång.
hoppas hoppas, tror att det blir en lång natt

14.00
Jag hade lovat mig själv att inte ta tempen
på Phenix, men jag kände att jag ville göra det
för att veta ungefär var hon ligger i tiden.
Tempen låg på 36,7, lite väl lågt tyckte jag
så jag ringde till veterinären men dom säger som
vanligt då, bara att vänta. Hon äter och har bajsat
idag och verkar må bra, men jag tycker så synd
om henne, hon kan inte ens tvätta sig därbak
så vi har hjälpt henne med det idag.
Men att tempen har sjunkit betyder ju att
någonting är på gång. tempen ska sjunka från
38,5 till 37,5 det sista dygnet.

Idag är det den stora dagen, frågan är bara
tycker Phenix också det.
Hon har sovit så lugnt hela natten, ännu
inga tecken på att något ska ske. Samma gamla
tjat om magen som fortfarande sitter uppe, har
inte trillat ner det minsta och ingen slempropp
har jag sett. Hon ser så fin och torr ut i baken.
Jag trodde ju att hon kanske skulle föda någon dag
tidigare den här gången eftersom hon är så
mycket större än förra gången, men dagarna
går förbi och det är så lungt och fridfullt.
Nu ligger hon med sin stora mage på kökskordet
tillsammans med Buttrix och bara ser fin ut.
  
Dag 65
Förväntad nedkomst. Denna kan ske mellan 59 - 70:e dagen.
Delar av storhjärnan och synen är inte färdigutvecklade
 förrän kattungarna är födda. Kattungar som föds före dag
58 kommer troligtvis inte att överleva. Har ingenting hänt
 på dag 69-70 ska veterinär kontaktas.

Nu väger kattungarna i Phenix mage
102 gram och är 13,8 centimeter långa

3 kommentarer:

  1. Håller tummarna massor! Tycker att det hade varit roligt om hon drog över och födde dem på min födelsedag på tisdag! Haha! Men de kommer säkert idag eller imorgon, du får helt enkelt se! Vi väntar här hemma med spänning på vad som händer!

    Cortex och Iris ligger och vilar nu, hämtade hem honom igår så det känns SÅ skönt att ha dem tillsammans hemma igen! Iris blir bara piggare och busigare så allt är bra!
    Kram
    Sara

    SvaraRadera
  2. Spännande spännande!Hoppas det sätter igång snart :)

    SvaraRadera
  3. Hej Sara, nej jag vill verkligen inte vänta till tisdag, jag vill att det ska hända nu. Skönt att Iris blivit bra och att ni fått hem Cortex, då är det snart fullt liv hemma hos er igen.
    Hej Alexandra
    Ja det är spännande, men jag vill att det ska komma igång nu. Sitter här och tittar på när Phenix sover, det är det som händer, men om man tänker på tempen så borde hon ju sätta igång snart.

    SvaraRadera

Planer